Zarządzanie Oświatą
Cel studiów
Zmieniające się przepisy prawa regulujące funkcjonowanie systemu edukacji w Polsce nieustannie wymuszają dostosowywanie funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych do obowiązujących regulacji prawnych. Również nowoczesna gospodarka oparta na wiedzy stawia przed szkolnictwem coraz to większe wymagania. Dotyczą one nie tylko przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw, ale przede wszystkim innowacyjnych metod organizacji i zarządzania placówkami. Również postępujący niż demograficzny wymusza na osobach zarządzających szkołami podejmowanie decyzji służących poszukiwaniu nowych płaszczyzn działania i aktywności w celu ciągłego podnoszenia jakości kształcenia oraz dostosowywania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy.
Celem studiów jest ukształtowanie sprawnego menagera – lidera placówki oświatowo-wychowawczej na miarę XXI wieku. Studia podyplomowe Zarządzanie Oświatą mają na celu wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do sprawnego i twórczego zarządzania placówką oświatową, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z zasad reformy oświatowej oraz regionalnej polityki edukacyjnej.
Adresaci
Studium przeznaczone jest dla, nauczycieli oraz pracowników oświatowej administracji samorządowej chcących ubiegać się o stanowiska kierownicze w szkołach lub placówkach oświatowo-wychowawczych.
Korzyści dla słuchaczy
Zdobyta podczas proponowanych studiów podyplomowych wiedza oraz praktyczne umiejętności zarządzania placówką oświatową, w jakie zostanie wyposażony absolwent studiów, pozwolą na sprawne wykonywanie powierzonych zadań wynikających z zajmowanego stanowiska. Pozyskane podczas zajęć kompetencje umożliwią sprawne kierowanie szkołą lub placówką edukacyjną.
Uzyskiwane uprawnienia
Słuchacz uzyskuje niezbędną wiedzę i kwalifikacje do pełnienia funkcji kierowniczych w jednostkach oświatowych.
Kadra
Wysokiej klasy specjaliści z dziedziny zarządzania. Praktycy z doświadczeniem na najwyższych szczeblach kadry kierowniczej szkół, placówek oraz organów prowadzących i nadzorujących. Cenieni w Polsce managerowie prestiżowych placówek edukacyjnych i szkoleniowych.
Ramowy program
Przywództwo edukacyjne w szkole.
Przywództwo organizacyjne: definicje, podejścia, paradygmaty.
Style przywództwa a etapy rozwoju zespołu i organizacji.
Wartości w życiu jednostki, zespołu, organizacji.
Ustalanie hierarchii wartości w szkole.
Partycypacja i współpraca w szkole.
Budowanie zespołu.
Cechy efektywnego zespołu.
Przywódca/lider w zespole.
Przywództwo przez inspirację.
Zmiana jako proces. Mechanizm zmian w szkole.
Wyznaczanie i komunikowanie celów i wartości w zmianie.
Zarządzanie zmianą.
Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego.
Społeczny wymiar uczenia się.
Szkoła wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy.
Zmiana paradygmatu: od ilości wiedzy do jej struktury.
Wykorzystanie emocji w procesie uczenia się.
Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa wśród uczących się.
Strategie efektywnego uczenia się.
Wykorzystanie wybranych teorii i koncepcji pedagogicznych w planowaniu uczenia się.
Podstawa programowa jako mapa treści.
Skuteczne metody opracowywania programu nauczania.
Ocenianie dla uczenia się.
Szkoła jako organizacja ucząca się.
Kultura otwartych drzwi.
Uczenie się dorosłych.
Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku.
Podstawy partycypacji społecznej.
Sposoby poznawania społeczności lokalnej.
Współpraca z rodzicami uczniów, aktywizowanie ich potencjału dla realizacji celów szkoły.
Współpraca z instytucjami edukacyjnymi.
Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi.
Informowanie o zmianach w szkole.
Komunikacja w szkole.
Mediacje i negocjacje w przypadku konfliktu.
Media w procesach komunikowania się szkoły
Zarządzanie zasobami ludzkimi.
Zarządzanie zasobami ludzkimi: diagnoza sytuacji w szkole.
Polityka kadrowa oraz procedury prawne.
Procedura rekrutacji i selekcji pracowników.
Wprowadzenie do pracy nowo przyjętego nauczyciela.
Zwalnianie pracownika.
Motywowanie pracowników.
Rozwój kariery zawodowej nauczyciela.
Doskonalenie nauczycieli. Dyrektor jako lider uczenia się nauczycieli.
Kultura szkoły: diagnoza charakterystyka, budowanie.
Animowanie działań społeczności szkolnej.
Rozwiązywanie problemów szkoły w oparciu o pracę grup zadaniowych.
Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacjach kryzysowych.
Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym.
Cele i zadania szkoły w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Wymagania państwa wobec szkół.
Stosowanie prawa powszechnego i miejscowego w pracy dyrektora szkoły.
Struktura i tworzenie wewnętrznych aktów prawnych.
Zarządzanie finansami w szkole.
Kontrola zarządcza.
Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły i zewnętrzny nadzór pedagogiczny.
Wykorzystywanie danych w procesie planowania.
Koncepcja pracy szkoły: podstawy prawne, fundamenty, tworzenie.
Architektura, infrastruktura techniczna i wyposażenie szkoły.
Strategia rozwoju szkoły.
Planowanie rocznej pracy szkoły.
Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym.
Ja jako lider.
Zasady udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej.
Gotowość do uczenia się przez całe życie.
Mój styl uczenia się.
Znajomość procesu rozwojowego i planowanie własnego rozwoju.
Motywacja wewnętrzna.
Utrzymywanie równowagi między pracą a życiem osobistym.
Radzenie sobie ze stresem.
Zarządzanie sobą w czasie.
Korzystanie ze wsparcia innych: coaching, mentoring, sieci wsparcia.
Prawo oświatowe
Wybrane zagadnienia prawa oświatowego.
Konkurs na dyrektora szkoły
Przygotowanie, dokumentacja i przebieg konkursu na stanowisko dyrektora szkoły
Forma zaliczenia : praca dyplomowa (koncepcja funkcjonowania przykładowej szkoły)
Ilość godzin: 210
Czas trwania studiów: 2 semestry